Základné pojmy Elementárne spracovanie štatistických údajov
Držím sa knihy, kde od strany 17 po stranu 29 existuje kapitola s týmto názvom. Dozviete sa že ak meriame nejakú veličinu (napr. výška detí v triede), môžeme tieto namerané hodnoty rôzne deliť. Spomína sa tabuľka rozdelenia početnosti a teda si napíšeme pod seba aké rôzne výšky sme namerali a koľkokrát: 167.........1 172.........5 176.........4 180.........6
To koľkokrát sme namerali danú veličinu sa volá absolútna početnosť a to aký podiel má daná výška na celku sa volá relatívna početnosť (teda koľko percent ľudí v triede má výšku napr. 172 = 5 / (1+5+4+6) = 31,25%).
Veličinu môžeme rozdeliť aj intervalovo a teda určíme si intervaly, napr. 150-160, 160-170 a 170-180 a keby sme mali tisíc detí tak je to prehľadnejšie ako u tabuľky rozdelenia početností.
Miery úrovne - polohy
Poloha vlastne znamená, že ak si predstavíme číselnú os a chceli by sme na nej zaznačiť to hafo našich čísel (napr. tie výšky detí) len jediným bodom, kam by sme dali bodku. Teda je to akási stredná hodnota. Možností máme viacero: Priemer - priemerov existuje niekoľko, nás zaujíma hlavne aritmetický a teda klasika, sčítam všetky hodnoty čo som nameral a vydelím to počtom meraní, značiť ho budeme ̅̅̅x Medián - je hodnota stredného člena, keby sme postavili deti podľa výšky vedľa seba, výška toho kto bude v strede bude medián, ak by bol párny počet, medián by bol priemerom dvoch hodnôt v strede. Modus - je najčastejšie sa vyskytujúca hodnota, teda z čísel 2,2,3,4,5,5,5,6 by bol modus 5, keďže je tam trikrát. ...