Každý z nás nakupuje výrobky a služby pre svoju osobnú spotrebu alebo pre spotrebu svojich blízkych. V tomto procese sa stávame spotrebiteľmi a máme túžbu nakupovať iba bezpečné a kvalitné výrobky. Každodenný život nás však presviedča o tom, že nie vždy sa to podarí a veľa z nás určite prežilo okamih sklamania nad nekvalitnou kúpou… Výrobky majú čím ďalej kratšiu životnosť. Sami opravovať nemáme čas a služby sú príliš drahé. Neuvedomujeme si však, že je to vysoko premyslená taktika tých, ktorí vyrábajú a predávajú. Záleží len na sebavedomom spotrebiteľovi, či si dá diktovať od obchodu a kúpi, čo ponúkajú, alebo pôjde o dvere ďalej. Nezabúdajme preto nikdy, že pánom v obchode sme my, spotrebitelia. Pripravujeme sa na vstup do zjednotenej Európy. Stojí nás to veľa času, námahy i peňazí. Stačí však nazrieť do našich obchodov, aby sa ktokoľvek presvedčil, že sme ešte na míle vzdialení tomu, čomu sa hovorí európska úroveň. Túto tému som si vybrala preto, lebo si myslím, že v súčasnosti je najdôležitejšou úlohou zvýšiť informovanosť spotrebiteľa o jeho právach a možnostiach ich uplatnenia, o subjektoch, ktoré môžu účinne vstúpiť do riešenia spotrebiteľských problémov. Cieľom práce je poradiť spotrebiteľom ako postupovať pri uplatňovaní reklamácií, o aké zákony sa oprieť v prípade nepoctivého predaja. Známe by nám mali byť aj inštitúcie zamerané na riešenie problémov spotrebiteľov, aktuálny je vstup Slovenska do Európskej únie.
1 Reklamácie
Reklamovať môžeme tie výrobky, ktoré po určitej dobe používania (musí to byť doba kratšia ako je záručná doba na výrobok ), nesplnili z hľadiska kvality naše očakávania a vyskytli sa na nich chyby bez nášho zavinenia. Pokiaľ spotrebiteľ používal výrobok a ošetroval ho v súlade so značkami a symbolmi na ošetrovanie výrobku, ktoré sú uvedené na výrobku a sú odporúčané jeho výrobcom a aj napriek tomu sa vyskytli na výrobku chyby, ktoré znemožňujú jeho ďalšie používanie, spotrebiteľ uplatní svoje právo zo zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa a v záručnej dobe môže výrobok reklamovať. Reklamácia znamená pre predávajúceho prácu naviac, prípadne zvýšenie nákladov. Takže prvou snahou, až na vzácne výnimky, je nás odmietnuť. Nad rozlepenými topánkami sa nás snaží presvedčiť, že sme v nich nemali chodiť v daždi. U chybného elektrospotrebiča dokazuje, že sme s ním nepracovali podľa návodu. Keď sme vytrvalí, povie, že nie je prítomný vedúci a on sám reklamácie nie je oprávnený riešiť. Nenechajme sa však odradiť! Veď ide o naše, niekedy tak ťažko zarobené korunky. Ako teda správne postupovať pri reklamácii? ...