Sledovať a vyhodnocovať vývojové trendy v neustále sa meniacom vonkajšom prostredí, identifikovať trend alebo smer vývoja ako príležitosť alebo hrozbu, je v súčasnosti pre firmu nevyhnutnosť.. To, čo sa na prvý pohľad zdá ako príležitosť, ňou vo vzťahu k podnikovým zdrojom, kultúre, uplatňovanej stratégii vôbec nemusí byť.
Nástrojom pre celkovú analýzu vonkajších a vnútorných činiteľov sa stala SWOT analýza. Predstavuje kombináciu dvoch analýz, S - W a O - T. Účelom SWOT analýzy je posúdenie vnútorných predpokladov podniku k uskutočneniu určitého podnikateľského zámeru a podrobenie rozboru i vonkajších príležitostí a obmedzení určované trhom. Na jej základe môže podnik prikročiť k formulácii špecifických cieľov. ... O - T analýza umožňuje rozlíšiť atraktívne príležitosti, ktoré skrýva trh a ktoré môžu podniku priniesť výhody nad ostatnými účastníkmi podnikania. Súčasne tiež nabáda k zamysleniu nad problémami, s ktorými bude podnik zápasiť. Znamená to teda, že firma musí sledovať významné sily makroprostredia (demografické, ekonomické, technologické, politické, legislatívne, sociálne a kultúrne) a tiež tých účastníkov mikroprostredia, ktorí ovplyvňujú jej schopnosť dosiahnuť na trhu zisk ( zákazníci, konkurenti, dodávatelia, distribútori ).
Príležitosti by mali byť posudzované z hľadiska ich atraktívnosti a pravdepodobnosti úspechu. Najideálnejší trh z hľadiska atraktívnostije trh, ktorý rastie a má tendenciu rásť. Pravdepodobnosť, že firma dosiahne úspech, nezávisí len od jej konkurenčnej sily, ale aj od toho či je táto sila v porovnaní s konkurenciou väčšia. ...