Oligopol je ďalšou formou nedokonalej konkurencie. Predstavuje situáciu, keď v odvetví existuje malý počet veľkých firiem.
Rozlišujeme:
• absolútne koncentrovaný oligopol - v odvetví vystupuje iba niekoľko veľkých firiem • relatívne koncentrovaný oligopol - ak popri 2-3 gigantoch existujú v odvetví aj malé a stredné firmy.
Môže tu ísť o:
a) cenové vodcovstvo s dominantnou firmou b) barometrické cenové vodcovstvo
Ďalej: • homogénny oligopol - firmy vyrábajú rovnaké alebo skoro rovnaké výrobky (v leteckej doprave) • heterogénny oligopol (diferencovaný) - firmy vyrábajú čiastočne odlišný produkt (autá, stroje)
Na oligopolnom trhu si teda firmy uvedomujú vzájomnú previazanosť svojich rozhodnutí. Oligopol je tzv. hľadačom ceny. Optimálna oligopolná cena = cena stabilnej rovnováhy sa dosiahne vtedy, keď sa stabilizuje štruktúra odvetvia (nie je dóvod, aby do odvetvia vstupovali ďalšie firmy).
Oligopol
Oligopol je ďalšou formou nedokonalej konkurencie. Predstavuje situáciu, keď v odvetví existuje malý počet veľkých firiem. Ak popri gigantoch sú v odvetví aj malé a stredné podniky, hovoríme o relatívne koncentrovanom oligopole; ak ide o trh, na ktorom vystupujú iba veľké firmy, ide o absolútne koncentrovaný oligopol. Podľa toho, či firmy vyrábajú totožné alebo diferencované výrobky, rozlišuje sa oligopol: ...