Škola bez náležitého technického vybavenia, vrátane výpoctovej a komunikacnej techniky, už nemôže vyhoviet súcasným nárocným podmienkam. Laboratórne cvicenia a práca s výpoctovou technikou dnes už na všetkých typoch škôl tvoria neoddelitelnú súcast vyucovacieho procesu. Študenti tu velmi casto získavajú prvé skúsenosti z práce s rôznymi zariadeniami, prístrojmi a nadobudnú urcité, v technickej praxi velmi dôležité zrucnosti a návyky. Pod vedením skúsených ucitelov tu z cloveka, ktorý spontánne rád experimentuje a zistuje podstaty javov, sa stáva študent, ktorý pri bádaní vlastností reálneho sveta vychádza zo zásad vedeckých, vie samostatne realizovat experiment a výsledky experimentu dokáže vyhodnotit vedeckými metódami. Dosiahnut výsledok je možné iba vysoko efektívnou a z hladiska medzipredmetových vztahov dobre zladenou prácou. Okrem pripravenosti študenta a ucitela výsledky sú ovplyvnené mnohými dalšími objektívnymi ale aj subjektívnymi faktormi. Výskyt tejto techniky dnes už neobmedzuje sa len na laboratóriá a špeciálnych ucební. Z týchto dôvodov pri našom výklade budeme chápat aj priestory, v ktorých sú prevádzkované širšie. V nasledujúcich castiach by sme chceli poukázat na niektoré, žial v súcasnej praxi casto podcenované faktory ako napr. rozmiestnenie pracovných stolov a použitej techniky, bezpecné rozmiestnenie a pripevnenie napájacích a prepájacích káblov, orientácia, vyhradenie, clenenie, osvetlenie a farebná úprava pracovných priestorov, atd. Sme si vedomí toho, že sú to len najnutnejšie poznatky, ktoré by mali poznat všetci tí, ktorí v takýchto priestoroch pracujú. Väcšina poznatkov sa dá priamo aplikovat aj v mimoškolskom prostredí, nevynímajúc z nich ani bytové priestory. Pre neustálu zmenu predpisov budú musiet ich casto aktualizovat a doplnat aj z iných zdrojov.
1.2. Plánovanie a realizácia laboratórnych cvicení
Vyžaduje to od ucitela nárocný proces plánovania prípravy hodiny, teda riadenia samostatnej práce študentov. Podla [Kostelník 98] pozostáva to zo zistenia pociatocného stavu, vytýcenia a operacionalizácie cielov, spracovania programu riadenia, priradenia vonkajších podnetov, z reálneho priebehu, priebežného zistovania výsledkov, spracovania informácií, regulácie samostatnej práce študentov, zistovania konecných (výstupných) výsledkov a korekcie v dalšom riadení samostatnej práce študentov. Pri plánovaní vychádzame zo skutocnosti, že väcšina laboratórnych cvicení, kde sa využíva komercná technika, sa môže zaradit do cvicení, ktoré sme charakterizovali ako pokusy realizované na pracovných stoloch a len v niektorých prípadoch pokusy realizované na zariadeniach. Pocas takýchto cvicení ucitelia aj študenti musia rešpektovat bezpecnostné a požiarne predpisy platné pre školské laboratóriá (skúšobné priestory). Vzhladom na nižšie nároky na použité prístroje a zariadenia pri ich plánovaní môžeme zvolit formy súbežného školského pokusu alebo cyklického školského pokusu, podla vybavenia laboratória a charakteru uciva. Formulujeme ciele, urcíme pocet a obtiažnost úloh (rozdelíme študentov do jednotlivých skupín), použité metódy, vyberieme vhodné materiálne vyucovacie prostriedky a použité vzorky na meranie, vypracujeme metodické materiály k laboratórnym cviceniam (návody na cvicenie) a predbežne overíme pokus v praxi (cas potrebný na meranie, nárocnost merania). Tie podklady, ktoré budú používat študenti pocas laboratórnych cvicení, obsahovo a vzhladovo musia byt spracované zrozumitelne a prehladne. Študentom musia umožnit bez väcšej námahy a zbytocnej straty casu pritom primerane na ich vedomostnú úroven realizovat, vyhodnotit a interpretovat výsledky plánovaných úloh. ...