- diferenciácia v uplatnení sociálnej role medzi študujúcimi adolescentnmi a pracujúcimi - budovanie svojej identity /náboženskej, politickej, pracovnej, osobnej/ - uvoľňovanie väzieb medzi adolescentmi a rodičmi, postupné zanikanie závislosti na rodičoch - prudký fyzický vývin na začiatku obdobia, na konci je fyzický vývin prakticky ukončený - nadväzovanie intímnych vzťahov, sexuálny život /častejšie u pracujúcich adolescentov/, nájdenie mužskej alebo ženskej identity - potreba samostatnosti, na začiatku obdobia manifestovaná aj chválením a predvádzaním sa - formovanie úrovne sebavedomia a životných ašpirácií - na konci obdobia sa hranice medzi adolescentom a mladším dospelým vekom prudko stierajú - vývoj osobnosti je prakticky ukončený a na konci obdobia majú adolescenti relatívne stále záujmy i postoje a pripravujú /alebo už vykonávajú/ svoje budúce povolanie - reč má väčší rozsah, výstižnosť a hlbší obsah - vyhranenie záujmov - po 18. roku väčšia stabilita citov - sexuálne styky nie sú motivované láskou, ale skôr zvedavosťou - manželstvá sa nezriedka končia rozvodom
ADOLESCENCIA: Adolescencia je obdobie prechodu z detstva do dospelosti. Vekové hranice pre toto obdobie nie sú presne definované, ale za dolnú hranicu považujeme vek približne 12 rokov a hornú hranicu 20-22 rokov. V tomto období dosahuje mladý človek pohlavnú zrelosť a buduje si vlastnú identitu ako jedinec oddelený od rodiny. ...