ANALYZA PR. A SUBST.EFEKTU V ROZHODOVANI SPOTREBITELA Zmena ceny spotrebného statku pri nezmenených ostatných cenách a nemennom prijme sa prejavuje dvoma spôsobmi : 1.zmenou pomeru ceny prislušného spotreb.statku k ostatným cenám, 2.zmenou reálnej kúpnek sily spotrebiteľa, kt. sa prejavuje ako zmena prijmu. Celkový efekt zmeny ceny možno rozložiť podľa pôsobenia týchto faktorov vplyv zmeny pomeru cien ( vyjadruje ako by sa v dôsledku zmany ceny zmenil dopyt po príslušnom statku, keby zmena ceny bola sprevádzaná adekvátnou zmenou prijmu , zachovávajúcou pôvodnú úroveň užitočnosti - príslušnú zmenu dopytu nazývame substitučných efektom) a vplyv reálnej kúpnej sily ( vyjadruje ako vplyv pomeru cien len pri nezmenenom prijme - prijmový efekt)
SLUTSKEHO KONCEPCIA Všeobecná schéma rozkladu celkového efektu zmeny dopytu po tomto tovare vyvolanej zmenou ceny iného tovaru na prijmový a dôchodkový efekt predpokladá : Spotreba má záujem o zvýšenú hodnotu funkcie užitočnosti, ale na rozhodovanie použije len tú časť dôchodku, kt. By vynaložil pri platnosti nových cien po a na kúpu objemov tovarov, kt.zodpovedajú pôvodnej opt.strategii x uplatnenej pri pôvodných cenách p.Spotrebiteľ si kladie otázku, pri akom prijme je zachovaná pôvodná štruktúra dopytu ...