Periodizácia literatúry pre deti a mládež: Na Slovensku sa vyvíjala v dvoch štádiách. Prvým je didakticko-utilitárne obdobie. Jeho začiatok je datovaný začiatkom 80. rokov 18. storočia a končí koncom 20. rokov 20. storočia. Literatúra nie je umelecká, jej základnou funkciou je vychovávať. Nepatrnú zmenu priniesli reformy Jozefa II. Čoraz častejšie sa ozývala potreba tvorby učebníc. Samuel Tešedík - Knižečka k čítání (1778) - drakomický charakter, zbierka mravoučných exempiel) Ján Kollár - Čítanka anebo kniha k čítání pro mládež ve školách slovanských v městech a dedinách (ako zostavovateľ r. 1825) - jadro zo všetkých dosiaľ vydaných učebníc + nepublikované texty - adresát je dospelý a sú tu návody ako s knihou pracovať - nachádza sa tu dobový zákonník, história biblie, geograficko-spoločenské informácie o Slovanoch - osvetovo-vzdelávacia funkcia medzi ľudovou vrstvou ( „hybridné“ zameranie) - preklady bájok Ignáca Krasického (poľský klasicista) - preklady sú prvým a jediným znakom umeleckosti Ján Kollár - Šlabikár - 1825; Národnie zpievanky (1834 - 1835) - uviedol tu i vlastný slovesný prejav detí a mládeže - prameniace v ľudovej slovesnosti - zbierka detského folklóru (hry, zábavy, obyčaje a obrady spojené so spevom, piesne študentské a rechtorské) ...