Školské učebné knihy - ich tvorba, typy a charakteristika Obsah vzdelania je podrobne rozpracovaný v učebniciach. Pojem učebnica je v didaktike všeobecne zaužívaný, avšak logickejšie sa javí používať pojem školské knihy. Nie všetky knihy majú charakter učebnice. Netreba osobitne zdôrazňovať, že učivo, ktoré obsahujú školské knihy, je normou pre žiaka, učiteľ musí ovládať oveľa väčší rozsah. Učebnice alebo školské knihy obsahujú didaktické spracovanie učiva vymedzené učebnými osnovami a sú základným didaktickým prostriedkom pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu. Sú takisto spracované podľa didaktických zásad. V porovnaní s učebným plánom a učebnými osnovami sa uplatňujú aj ďalšie zásady. Zásada názornosti - obrázky, schémy, typy písma, zásada trvácnosti - systém úloh a cvičení pre samostatnú prácu a pod. Podľa didaktickej funkcie ich možno rozdeliť na: 1. vlastné učebnice (tie obsahujú výklad učiva, poučky, pravidlá, námety na samostatnú prácu a pod.), 2. cvičebnice (v nich je popri výklade učiva najmä sústava úloh a cvičení), 3. čítanky (v nižších ročníkoch majú funkciu cvičebnice čítania, neskôr plnia funkciu vlastnej čítanky - umelecké texty, príhody atď.). 4. osobitné druhy školských kníh (slovníky, atlasy, matematicko-fyzikálne tabuľky, zbierky príkladov, atď.). Funkcia učebníc a školských kníh sa často redukuje len na ich vzdelávaciu funkciu. Je však potrebné poznať aj ich ďalšie funkcie, ktoré významne ovplyvňujú priebeh a výsledky učebnej činnosti žiakov. Sú to tieto funkcie: 1. motivačná funkcia (dobre spracovaná kniha vzbudzuje záujem, učiaci sa po nej siaha so záujmom...). 2. komunikačná funkcia (rozvíja slovnú zásobu. učiaci sa s knihou „pracuje" - podčiarkuje text. dotvára ho a prispôsobuje si ho...), 3. regulačná funkcia (učivo je členené do častí podľa logickej nadväznosti), 4. aplikačná funkcia (obsahuje námety na využitie učiva v praxi, uvádza príklady zo života...), 5. integračná funkcia (neobmedzuje sa len na svoj vlastný predmet, ale odkazuje aj na iné predmety - medzipredmetové vzťahy), 6. inovačná funkcia (podáva najnovšie poznatky vedy a techniky, avšak vzhľadom na to, že tieto rapídne pribúdajú a z ekonomických a technických príčin nie je možné ihneď vydávať nové učebnice a knihy, je úlohou učiteľa sústavne ich obsah inovovať), 7. kontrolná a usmerňujúca funkcia (učiaci sa využíva text, kontrolné otázky a úlohy na vlastnú kontrolu, ide tu o spätnú väzbu, zisťuje, čo pochopil a čo nie, opätovne si opakuje učivo...), 8. rozvíjajúca a výchovná funkcia (text pomáha žiakovi - učiacemu sa rozvíjať si schopnosti, vytvárať postoje a pod.). ...