Registrácia | Prihlásiť

Skriptá: Programovaci jazyk assembler

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Pracovať priamo so zdrojovým kódom je pre človeka veľmi zložité, pretože programy v strojovom kóde sú postupnosťami veľmi komplikované formátovaných čísel. Preto bolo potrebné vytvoriť jazyk, ktorý by bol zrozumiteľný pre človeka a zároveň by bol transformovateľný do strojového kódu. Assembler - jazyk symbolických adries je programovací jazyk, v ktorom každý kód inštrukcie generuje jednu inštrukciu strojového jazyka, viazanú na konkrétny procesor počítača (napríklad v Céčku sa kódový príkaz už neviaže na konkrétny počítač alebo operačný systém).
Jazyk nízkej úrovne znamená, že assembler pracuje priamo len so štandardnými dátovými typmi ako sú znaky, celé a reálne čísla, pomocou ktorých možno skontrolovať fungovanie styku počítača s prostredím.

Základné pojmy

Inštrukcia procesoru - základný prvok činnosti, ktorú vykonáva procesor (Central Processor Unit).
Register - (register procesoru) malá pamäťová oblasť umiestnená vo vnútri procesoru, v mieste s najrýchlejším prístupom procesoru k pamäti. Register je pomenovaný a je velmi malý - možno do neho uložit obvykle len niekoľko
bitov informácií. Je používaný ako dočasný pamätový priestor pre rozpracované medzi výsledky operácií.
Adresa - celé číslo, ukazujúce na miesto v pamäti
Prerušenie - je udalosť, pri ktorej procesor prestane vykonávať inštrukcie práve vykonávaného programu a dočasne začne vykonávať program iný, obsluhujúci prerušenie
ALU (aritmeticko logická jednotka) - Vykonáva operácie spojené so spracovaním dát: matematické, logické a posuvy (rotácie).
...
Hodnotenie (0x):