Je tvorený lokálnym, regionálnym, národným a medzinárodným trhom práce a zároveň aj konkrétnou situáciou v ekonomike ako celku v odvetví a demografickom vývoji. Vnútorný trh práce je trh práce vo vnútri firiem. Tento vnútorný trh práce je determinovaný manažérskymi rozhodnutiami pri formulovaní strategických cieľov a tvorbe stratégie podniku, výbere technológií i voľbe organizačnej štruktúry. Vnútorný trh práce sa týka pracovníkov, ktorých má firma k dispozícii. Vnútorný trh práce môže byť hlavným zdrojom pokrytia budúcej potreby pracovných síl prostredníctvom politiky rozvoja pracovníkov, vzdelávania, povyšovania, plánovania kariéry. Plánovanie ľudských zdrojov sa pokúša odhadnúť do akej miery bude možné potrebu pracovných síl uspokojiť z vnútorných zdrojov a do akej miery z vonkajších zdrojov. Spravidla sa používajú obidva zdroje avšak v rozdielnej miere, ktorá závisí na veľkosti firmy, tempe jej rastu alebo útlmu, alebo na jej politike formovania pracovnej sily. Túto politiku môže ovplyvniť skutočnosť, že podnik preferuje orientáciu na rozvoj vlastnej základne pracovných síl napríklad ponukou učebných programov alebo výcvikom alebo ponukou dlhodobej kariéry zamestnancov. Obecne môžeme konštatovať, že plánovanie ľudských zdrojov prepája zdroje s podnikovými potrebami v dlhšej perspektíve (viac ako rok), i keď sa niekedy dotýka krátkodobejších požiadaviek a neustále hľadá spôsoby ako zlepšovať využitie zamestnancov v súčasnosti i budúcnosti. Plánovacie údaje by mali zodpovedať očakávaným zmenám v produktivite alebo v množstve zamestnancov vyplývajúcich zo zmien metód práce alebo pracovných postupov alebo zavádzania nových výrobných, informačných a komunikačných technológií. ...