Škola by mala byť v regióne kultúrnym, športovým a spoločenským centrom obecnej komunity. Školu má byť otvorené spoločenstvo žiakov, učiteľov a rodičov, ktorej hlavným poslaním je poskytovať komplexné služby v oblasti výchovy a vzdelávania každej rodine a ďalším v rámci celoživotného vzdelávania na základe slobodnej ponuky a dopytu po týchto službách. Charakteristika súčasnej školy určuje oblasti, v ktorých sa škola musí odpútať od starých zabehaných zvykov a hľadať nové spôsoby svojej existencie. Nech hovoríme o ktorejkoľvek oblasti fungovania školy, treba mať v prvom rade na zreteli prvotné poslanie školy : výchovu a vzdelávanie. Žiak musí byť v reťazci činností stále na prvom mieste, všetky aktivity školy a ostatných inštitúcií podieľajúcich sa na zabezpečení chodu školy musia smerovať k nemu, musia smerovať k skvalitneniu procesu, v ktorom sa žiak rozvíja. Uniformita škôl známa z minulosti už dnes nemá svoje opodstatnenie a každá životaschopná škola si hľadá „svoje miesto na slnku“, hľadá svoju vlastnú tvár, špecifickú identitu. Tento proces je neodvratný a nevyhnutný, pretože systém financovania škôl priniesol nový a už pomerne frekventovaný pojem „boj o žiaka“ Na prvom mieste je neodškriepiteľne kvalita výchovno - vzdelávacieho procesu. Dnes však pri výbere školy často rozhodujú aj iné činnosti, ktoré je škola schopná ponúknuť : doplnkové vzdelávacie aktivity, mimoškolské aktivity, športové aktivity, kultúrne aktivity a doplnkové služby. Tak sa škola stáva poskytovateľom komplexných služieb pre rodinu v oblasti vzdelávania, športu i kultúry. Bohatá a rôznorodá krúžková činnosť na niektorých školách svedčí o tom, že načúvali potrebám svojich žiakov. Opodstatnene však treba povedať i to, že bohatá a rôznorodá činnosť krúžkov neznamená vždy, že sa v nej odrážajú potreby žiakov alebo danosti učiteľov na vedenie týchto krúžkov. Zo svojho blízkeho alebo vzdialenejšieho okolia určite poznáme príklady o „dobrovoľnosti“ vedenia či navštevovania krúžkov. Tadiaľto cesta nevedie. Každá takáto činnosť musí okrem iného spĺňať dva predpoklady: skutočný záujem žiaka, skutočný záujem vedúceho útvaru a jeho schopnosti viesť daný útvar. ...