Základné definície marketingu + pojmy, prvky Pojmy: Potreba - kľúčový pojem v M - pociťovanie nedostatku + snaha utlmiť ho, alebo mu zabrániť. Maslowa - základné ľudské potreby - hierarchické usporiadanie - pyramída - odspodu hore: - fyziologické potreby (jedlo, oblečenie, teplo a pod.) - potreby istoty (bezpečnosť,ochrana) - sociálne potreby (pocit náklonnosti, spolupatričnosti) - potreba uznania (postavenie, sebauvedomenie) - potrebu sebarealizácie (vlastný rozvoj a realizácia - vedomosti, jazyky, a i.) Ak potreba nie je uspokojená, človek vykoná jednu z dvoch vecí: 1. hľadá objekt, ktorý by ju uspokojil 2. pokúša sa svoju potrebu redukovať. Želanie - potreba v konkrétnej zhmotnenej forme produktu alebo služby Dopyt - konkrétne želanie podložené kúpnou silou (peniazmi) a ochotou kúpiť. Produkt - čokoľvek, čo možno ponúknuť na trhu a čo má schopnosť uspokojiť nejakú potrebu, alebo želanie Výmena - kľúčový pojem, rozhodnutie ľudí uspokojovať svoje potreby a želania, akt, keď si aspoň dvaja stoja zoči-voči a každý má niečo, čo ten druhý potrebuje. Transakcia - realizácia výmeny hodnôt medzi dvoma účastníkmi. peňažná transakcia- zákazník zaplatí za tovar peniazmi bartrova transakcia - tovar, výrobok alebo služba výmenou za iný tovar, výrobok či službu. Trh - zoskupenie existujúcich a potenciálnych kupujúcich produktu( trh práce, peňažný trh, ...) 1. Trh predávajúceho - prevahu má predávajúci a kupujúci musia byť aktívnejší vo svojom M 2. Trh kupujúceho - prevahu majú kupujúci a predávajúci musia vyvinúť väčšie M úsilie a aktivitu. Marketing - uzatvára reťazec marketingovej koncepcie : potreba - želanie - dopyt - výmena- transakcia - trh. Prvky: 1. Trh - miesto, kde sa stretávajú kupujúci s predávajúcimi 2. M mix - základný nástroj M - súbor kontrolovateľných M veličín (produkt, cena, distribúcia a propagácia) 3. M prostredie - súhrn nekontrolovateľných M faktorov, ktoré obklopujú podnik (faktory ekonomického, demografického, prírodného prostredia atď.) a vplývajú na jeho M mix. ...