Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Vplyv prostredia na učenie sa študentov

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Aktívne učenie

Pod pojmom aktívne učenie literatúra rozumie obe podoby procesu učenia, teda každé učenie sa a tiež vyučovanie, ktoré je charakterizované tým, že zapája a aktivizuje do procesu učenia celú osobnosť učiaceho sa. To znamená jeho psychické procesy, pričom aktivizuje nielen myslenie, pamäť a pozornosť, ale aj vnútorné prežívanie, tvorivosť, prípadne správanie, ak ide priamo o učenie činnosťou. (Oravcová, J., 2006, s. 7)
„Aktívne učenie a vyučovanie značí predovšetkým učenie, ktoré vedie k vnútornej aktivite učiaceho sa, aktivovaní jeho psychických procesov - t. j. pozornosti, myslenia, cítenia, preživania. Ide najmä a skôr o vnútornú ako vonkajšiu aktivizáciu učiaceho sa. Aktivizáciu učiaceho sa je vak nutné spojiť s cieľmi vyučovania, aktívne učenie aplikovať tak, aby sa ciele vyučovania naplnili. Ide o aktivizáciu, ktorá by vyústila v progresívnu aktivitu, iniciatívu a tvorivosť učiaceho sa.“ (Zelina, M., 1996, in: Oravcová, J., 2006, s. 9)
T. Pont (1996, in: Oravcová, J. 2006, s. 9) hovorí, že aktívne učenie zdôrazňuje význam aktuálnej skúsenosti a analytické psychické procesy, ktoré jednotlivec používa k analýze skúsenosti. Ak sa skúsenosť spojí s analýzou, môže navodiť zmenu správania. Taktiež S. Kovaliková (1996, in: Oravcová, J., 2006, s. 9) chápe aktívne učenie ako učenie cez skúsenosť, čiže byť pri tom, a podľa tejto autorky aktivuje toto učenie všetky zmysly dieťaťa.
J. Čáp a J. Mareš (2001, in: Oravcová, J., 2006, s. 9) chápu aktívne učenie ako jednu z charakteristík zmysluplného učenia, ktoré je ďalej charakterizované ako konštruujúce, kumulatívne, autoregulované, zacielené, situované a individuálne odlišné. Aktívnosť učenia vidia v tom, aby sa učiaci sa naladil na učenia, bol motivovaný učiť sa, vyvinul potrebné úsilie, vytrval v ňom, kým dosiahne cieľ. Počas učenia musí robiť kognitívne operácia vyššieho rádu, aby sa poznatky nielen naučil, ale aby im aj porozumel.
...
Hodnotenie (0x):