Podnikanie v trhovej ekonomike a subjekty podnikania (PH, str. 13, 16)
Základným subjektom podnikania v trhovej ekonomike je podnik, ktorý vstupuje do vzájomných interakcií so svojim okolím. Výsledkom ich podnikateľskej aktivity sú výrobky a služby.
* R.Cantillon -prvý zaviedol pojem podnikanie * J.A. Schumpeter a F.H. Knight (koniec 19. a zač. 20. storočia) - podnikateľ je činiteľom, kt. inovačnou činnosťou uvádza TE do dynamického pohybu - za podnikateľa považuje toho, kto hľadá nové výrobné kombinácie, zdokonalenia v oblasti odbytu, zavádza nové výrobky a technológie, využíva nové zdroje surovín - ich teoretické poznatky nie sú spojené s otázkami vlastníctva - zisk ako výsledok podnikateľskej činnosti, nepovažuje za prvotný motív pre podnikanie, ale nepodceňuje jeho stimulačný efekt * Teória manažmentu vyspelých krajín - podnikanie = vlastnosť človeka, jeho umenie motivovať, inovovať, vytvárať a využívať príležitosti na rozvoj a zvýšenie prosperity podnikateľského subjektu * Moderná teória podniaknia (I.M. Kirzner, T.W. Schultz, H. Leibenstein) - podnikanie = ľudská činnosť zameraná na dosiahnutie rovnovážneho stavu v ekonomike, t.j. stavu keď výrobné zdroje sú vynakladané optimálnym spôsobom pri zohľadnený vlastností ekonomického prostredia - zisk je považovaný za základný motivačný faktor podnikania, kt. podnecuje a stimuluje podnikateľa a je výsledkom podnikania - existencia a rozvoj podniakania priamo súvisí s nedokonalosťou trhu a medzerami v jeho fungovaní, pričom podnikateľ sa orientuje na tieto medzery, objavuje v nich svoje ekonomické príležitosti, kt. sa snaží efektívne zaplniť Podnikanie má charakteristické znaky: samostatné konanie hospodársych subjektov, smelosť, vynachádzavosť, iniciatívnosť, novátorstvo, shopnosť rozhodovať v podm. Neistoty, ochota preberať riziká Podľa obchodného zákonníka pdnikanie je - - sústavná činnosť vykonávaná samostatne vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku ...