Registrácia | Prihlásiť

Poznámky: Školský manažment (Riadenie škôl, Škola, Funkcie školy...)

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Manažment - sa nezaoberá výkonnou činnosťou, ale zabezpečuje, aby tí kt. majú vykonávať činnosť ju vykonávali efektívne a optimálne.

Ide o riadenie v oblasti:
a) technickej (pôsobenie človeka na stroje),
b) biologické (pôsobenie na živé organizmy, usmerňuje ich),
c) spoločenské (pôsobenie človek-človek, patrí sem školský manažment)
- pri Pg nie je potrebný špecifický manažment
- existuje tu aj všeobecná časť manažmentu, ale školský manažment má svoju východiskovú teóriu a vých-vzdelávací proces je diametrálne rozličný a preto je potrebný školský manažment
Chápanie podľa Hoyla: ide o východiskové teórie pre integrovanú teóriu riadenia škôl
KOMPLEXNÝ MANAŽMENT ALEBO RIADENIE ŠKOL: Je to celý systém riadenia v jednotlivých jeho stránkach a aspektoch.
K jednotlivým aspektom systému riadenia patrí: riadenie pg procesu,materiálnych a finanč. zdrojov,riadenie prostredníctvom právnych noriem,personálne riadenie.
Komplexný manažment je rozdelený na dve línie:
Línia A: realizuje sa prostredníctvom strategického a normatívneho manažmentu.
Strategický manažment - uplatňuje projekty rozvoja školstva (projekt Milenium).
Normatívny manažment - sa uplatňuje pomocou noriem (ústava, šk.zákony, štátna správa, samospráva škôl).
Leadership - je súčasť manažmentu, orientuje sa na vytváranie vízii škôl.Leadership sa premieta do rozvoja:
rozvoj organizácie - rozvoj nových organizačných štruktúr, inštitúcii, škôl
pedagogický rozvoj - orientované na nové moderné smery v pedagogike
rozvoj riadenia - orientované na prístupy ako sú participatívne, demokratické
Línia B: realizuje sa prostredníctvom operatívneho manažmentu kt. sa orientuje na každodenné operatívne plnenie úloh. Patrí sem:a)administratívne usmerňovanie - zabezpečenie noriem, poriadku,b)pedagogická regulácia - zabezpečenie priebežného vyučovania c)organizačné usmerňovanie - postupy orientované na chod školy
...
Hodnotenie (0x):