Manažment - sa nezaoberá výkonnou činnosťou, ale zabezpečuje, aby tí kt. majú vykonávať činnosť ju vykonávali efektívne a optimálne.
Ide o riadenie v oblasti: a) technickej (pôsobenie človeka na stroje), b) biologické (pôsobenie na živé organizmy, usmerňuje ich), c) spoločenské (pôsobenie človek-človek, patrí sem školský manažment) - pri Pg nie je potrebný špecifický manažment - existuje tu aj všeobecná časť manažmentu, ale školský manažment má svoju východiskovú teóriu a vých-vzdelávací proces je diametrálne rozličný a preto je potrebný školský manažment Chápanie podľa Hoyla: ide o východiskové teórie pre integrovanú teóriu riadenia škôl KOMPLEXNÝ MANAŽMENT ALEBO RIADENIE ŠKOL: Je to celý systém riadenia v jednotlivých jeho stránkach a aspektoch. K jednotlivým aspektom systému riadenia patrí: riadenie pg procesu,materiálnych a finanč. zdrojov,riadenie prostredníctvom právnych noriem,personálne riadenie. Komplexný manažment je rozdelený na dve línie: Línia A: realizuje sa prostredníctvom strategického a normatívneho manažmentu. Strategický manažment - uplatňuje projekty rozvoja školstva (projekt Milenium). Normatívny manažment - sa uplatňuje pomocou noriem (ústava, šk.zákony, štátna správa, samospráva škôl). Leadership - je súčasť manažmentu, orientuje sa na vytváranie vízii škôl.Leadership sa premieta do rozvoja: rozvoj organizácie - rozvoj nových organizačných štruktúr, inštitúcii, škôl pedagogický rozvoj - orientované na nové moderné smery v pedagogike rozvoj riadenia - orientované na prístupy ako sú participatívne, demokratické Línia B: realizuje sa prostredníctvom operatívneho manažmentu kt. sa orientuje na každodenné operatívne plnenie úloh. Patrí sem:a)administratívne usmerňovanie - zabezpečenie noriem, poriadku,b)pedagogická regulácia - zabezpečenie priebežného vyučovania c)organizačné usmerňovanie - postupy orientované na chod školy ...