Požiadavky na vedomosti a zručnosti človeka sa v spoločnosti neustále menia. Preto, aby človek mohol existovať ako pracovná sila, musí prehlbovať a rozširovať svoje vedomosti a zručnosti.
Vzdelávanie a formovanie pracovných schopností sa v spoločnosti stáva celoživotným procesom. Podnik v tomto procese zohráva stále dôležitejšiu úlohu. Konkurenčná schopnosť firmy je založená na znalostiach ľudského potenciálu a schopnosti efektívne ich využívať v rámci organizácie.
Cieľom diplomovej práce bolo analyzovať systém celoživotného vzdelávania na konkrétnom hutníckom podniku a navrhnúť odporúčania na zdokonalenie systému celoživotného vzdelávania.
V teoretickej časti diplomovej práce bolo opísané celoživotné vzdelávanie ako komponent rozvoja ľudských zdrojov a vysvetlená koncepcia celoživotného vzdelávania v SR.
V teoretickej časti bol tiež vysvetlený systémový prístup k celoživotnému vzdelávaniu, bol opísaný vzťah dospelých k učeniu a zdôraznené hlavné úlohy vzdelávania dospelých v 21.storočí.
Na začiatku analytickej časti bola zhodnotená súčasná situácia hutníctva vo svete a na Slovensku. Bolo tiež rozobrané riadenie ľudských zdrojov v hutníckom priemysle.
Potom bol opísaný konkrétny hutnícky podnik - ŽP a.s., Podbrezová. Krátko bola charakterizovaná spoločnosť. Ďalej bol analyzovaný systém vzdelávania v danom podniku.
V experimentálnej časti bol vyhodnocovaný dotazník s cieľom, zistiť ako vnímajú zamestnanci ŽP a.s. vzdelávanie v podniku, ich záujem o vzdelávanie a boli navrhnuté konkrétne odporúčania na zlepšenie systému vzdelávania v podniku.
V závere bolo zdôraznené, že vzdelávanie je nikdy nekončiaci proces. Je nevyhnutné, aby každý zamestnanec mal priestor a podmienky pre svoj profesionálny a osobnostný rozvoj. To nie je luxus – to je investícia do budúcnosti. Pretože firma, ktorá má konkurencieschopných ľudí si nájde cesty k finančným, kapacitným a materiálnym zdrojom.