O majstrovstve uitea bolo v pedagogickej literatúre popísaných už vea
stránok. asto sa konštatuje, že ani najdokonalejšie osnovy, ani najdokonalejšie
uebnice nemajú význam, ak ich „ neoživí “ osobnos uitea, jeho majstrovstvo. Iba
pamäovo zvládnutý študijný odbor, pedagogická a psychologická teória
nezaruujú úspešnú realizáciu edukaného procesu. Kultúra, majstrovstvo
pedagogickej práce sú podmienené aj takými faktormi, akými sú napr.: osobné
vlastnosti a názory uitea prejavujúce sa v jeho zodpovednosti za vzdelávanie voi
spolonosti, úcta k svojej práci a k sebe samému, praktické a komplexné zvládnutie
technológie i stratégie vyuovania. Uite, uiteka by mali rozumie sebe, mali by
by schopní sebareflexie, mali by vedie vea o evalvácii i o legislatíve školstva.
Zvládnuté široké kontexty edukácie, poznanie psychiky žiakov, pomáhajú uiteom
voli správny manažment práce v triede, at. Je možné vytvára dlhý zoznam aktivít,
ktoré sú od uiteov - uiteliek vyžadované a oakávané. K množstvu kompetencií
sa radí aj zvládnutie teórie pedagogickej komunikácie a praxe pedagogického
komunikovania.