Skúmanie prostredia podniku je nevyhnutným predpokladom formulácie stratégie. Z hľadiska strategického manažmentu rozlišujeme externé (makroprostredie a odvetvové prostredie) a interné (zdroje, podnikovú kultúru a štruktúru podniku, najmä organizačnú štruktúru) prostredie. Prostredie, ktoré pôsobí na podnik, ale ktoré sa nachádza mimo rámec
vplyvu podniku, predstavuje globálne prostredie. Analytickým prostriedkom pre ohodnotenie
vplyvu globálneho prostredia je STEP analýza. Zmyslom STEP analýzy je odpovedať na
nasledujúce otázky - ktoré z vonkajších faktorov majú vplyv na podnik, aké sú možné účinky
týchto faktorov a ktoré z nich budú v blízkej budúcnosti najdôležitejšie. STEP analýza predstavuje významný analytický prostriedok k ohodnoteniu vplyvu sociálno-kultúrnych, technologických, ekonomických a politicko-právnych faktorov externého prostredia na podnik. Okrem uvedených faktorov je potrebné pri skúmaní externého prostredia podniku zohľadniť aj vplyv globalizácie.