Predtým, ako si priblížime problematiku strediska personálnych služieb, je dobré si vysvetliť fungovanie personálneho útvaru a jeho činností, z ktorých budeme neskôr vychádzať.
Personálny útvar pôsobí v rámci celého podniku a podieľa sa na aktivitách súvisiacich s riadením zamestnancov a svojou pôsobnosťou prechádza cez celú organizačnú štruktúru. Jeho poslaním je aplikovať techniky a metódy personálnej práce v podniku. Pomáha zamestnancom a manažérom hľadať spôsoby, ako zlepšiť kvalitu pracovných podmienok vo firme, a tým utvoriť produktívne prostredie. (M. Vetráková, 2001, s. 177)
Personálny útvar musí zabezpečovať množstvo činností. Ako uvádza Koubek (1995, s, 26-28), ide o tieto typické personálne činnosti:
1. analýza pracovných miest,
2. personálne plánovanie,
3. vyhľadávanie, výber a prijímanie zamestnancov,
4. hodnotenie zamestnancov,
5. adaptácia a orientácia zamestnancov,
6. odmeňovanie zamestnancov,
7. odborné vzdelávania a rozvoj zamestnancov,
8. hodnotenie práce,
9. riadenie kariéry zamestnancov,
10. zamestnanecké vzťahy,
11. starostlivosť o zamestnancov,
12. personálny informačný systém.