Cieľom predmetu je pochopiť teoretické otázky vzniku všeobecnej pedagogiky a sociálnej pedagogiky, niektoré prístupy k sociálnej a všeobecnej pedagogike z historického aspektu.
Pochopiť štruktúru pedagogických vied a ich vzťah k iným vedám;
Osvojenie pedagogickej terminológie a podstaty pedagogických javov a ich podmienenosť;
Vyšpecifikovať pojem a predmet pedagogiky, výchovy a jej obsahu;
Pedagogika-sémantický pohľad Gréčtina–paidagogos (pais -dieťa; agein- viesť) otrok doprevádzajúci syna svojho pána do školy
Latina paedagogik, otrok- učiteľ –vychovávateľ
Skalková (2004) charakterizuje pedagogiku ako vedný odbor , ktorý zahrnuje teóriu a výskum v oblasti výchovy a vzdelávania. Pedagogika sa môže charakterizovať ako spoločenská veda, ktorá skúma podstatu, štruktúru a zákonitosti výchovy a vzdelávania.