Súčasný systém manažérstva kvality obsahuje oblasť manažérstva procesov, ktorého význam neustále rastie a to najmä z dôvodu neustálych zmien, ktoré vedú k neustálemu zlepšovaniu procesov. Procesný prístup je založený na princípe riadenia a vzájomného pôsobenia všetkých podnikových procesov tak, aby plnili určené ciele. Efektívny priebeh podnikových procesov je nástrojom udržania a posilnenia pozície podniku v trhovo-orientovanom prostredí. Kvalita procesov prebiehajúcich v podniku a ich efektívne usporiadanie ovplyvňujú nielen výšku nákladov, ale prostredníctvom kvalitnej obsluhy zákazníka vplývajú aj na objem tržieb a spoločne na výšku zisku. Vysoko efektívne procesy znamenajú procesnú konkurenčnú výhodu, ktorá je rozhodujúca pri zapájaní sa do nadpodnikových procesov. Preto je nevyhnutné, aby firmy venovali pozornosť spôsobu, akým majú zorganizované svoje procesy a usilovali sa o ich neustále zdokonaľovanie a zlepšovanie. Efektívnym nástrojom na zabezpečenie prevádzkovej efektívnosti pri súčasnom napĺňaní požiadaviek zákazníkov a vnútorných potrieb spoločnosti je systém procesného riadenia. Prechod na procesné riadenie umožní spoločnosti efektívne navrhnúť svoje podnikové procesy, optimalizovať väzby medzi nimi a tiež vytvoriť takú organizačnú štruktúru, ktorá bude efektívnosť priamo podporovať.
Prechod na procesne orientovanú organizáciu zefektívni celkovú výkonnosť a tým aj ziskovosť firmy. Súčasne jej dá schopnosť neustále systematicky budovať konkurenčnú výhodu na úrovni procesov a dosahovať svoje podnikové ciele. Normy r. ISO 9000 manažérstva kvality v plnej miere podporuje procesne orientovaný prístup za účelom zlepšenia účinnosti zavedeného systému manažérstva kvality a zvýšenia spokojnosti zákazníkov. Procesným prístupom označujeme systematickú identifikáciu a riadenie procesov využívaných v organizácii a najmä interakcií medzi týmito procesmi. Model procesne orientovaného systému manžérstva kvality (SMK) zvýrazňuje význam pochopenia a naplnenia požiadaviek zákazníka, potreby sledovania procesov z hľadiska tvorby hodnôt, docielenia výsledkov z pohľadu výkonnosti a účinnosti procesu a neustáleho zlepšovania procesov na základe výsledkov objektívnych meraní.