Kognitívny vývin a vývin reči - Teoretické koncepcie kognitívneho vývinu v psychológii
Jean Piaget – Kognitívny štrukturalizmus - Zdrojom inteligencie je činnosť dieťaťa, ktorá sprostredkúva styk s okolím prostredníctvom asimilácie a akomodácie, Medzi organizmom a prostredím je rovnováha, keď sa naruší, organizmus usiluje o jej obnovu, Vývinové fázy podľa J. Piageta - Predpokladal, že deti si vytvárajú tzv. koncepty (pojmy), ktoré využívajú pri myslení, vyššie formy myslenia sa vytvárajú predovšetkým v procese zrenia, podľa usporiadaného vzorca, preto možno na základe zmien v procese myslenia sformulovať štádiá vývinu. PIAGETOVE VÝVINOVÉ FÁZY: 1. Senzomotorická inteligencia od narodenia cca do 2 rokov - prvé reakcie dieťaťa sú reflexného charakteru, najprv zamerané na vlastné telo, postupne sa činnosti zameriavajú na okolité objekty a dieťa si uvedomuje prvok účelu. Dôležitým pokrokom je narastajúce vedomie trvalosti objektu. 2. Predoperačné myslenie 2 – 7 rokov