Pedagogika je spôsob priameho zásahu zo strany vychovávateľa do života vychovávaného. Pomáha mu rásť k zrelosti.
Predmet pedagogiky
Pedagogika, ako každá disciplína skúma určitú oblasť vedeckého poznania, má svoj predmet skúmania. Skúma výchovu a vzdelávanie ako komplexný a špeciálne organizovaný proces v ktorom sa realizuje činnosť učiteľov a žiakov. Je odrazom pôsobenia dospelých v procese vzdelávania. Predmetom pedagogiky je zisťovať, za akých podmienok a pomocou akých prostriedkov je možné dosiahnuť ciele výchovy v zhode s potrebami spoločnosti a jednotlivca. Predmetom pedagogiky je študovať a vedecky zovšeobecňovať skúsenosti z výučby, výchovy detí a dospelých.
Pedagogika pri skúmaní pedagogických javov vychádza z vnútorných a vonkajších podmienok výchovy:
vnútorné (javy, ktoré neskúma žiadna iná veda) – ciele, úlohy, zásady, metódy, prostriedky ; majú všeobecnú platnosť, sú dôležité všade, kde sa výchova a vzdelávanie realizuje
vonkajšie (javy, ktoré bezprostredne nesúvisia s výchovno-vzdelávacím procesom, ale ho ovplyvňujú) – spoločnosť, sociálne prostredie, podmienky výchovy, biologické a psychologické vlastnosti človeka
Predmet je : materiálny – človek
formálny – pohľad výchovy, zorný uhol , pod akým sa pozerám na to,
či je človek vychovávateľný.
Snahy o vytvorenie vedy o výchove zosilneli hlavne koncom19. stor. Vedeckosť v tomto období sa zakladala na pozorovaní výchovnej skutočnosti. Na začiatku 20 stor. bolo niekoľko výchovných smerov.