Metodika výchovnej práce / MVP / čerpá zo záverov a poznatkov teórie výchovy, je to náuka o metódach a postupoch, pri využití podmienok, prostriedkov a organizačných foriem, ktoré učiteľ alebo vychovávateľ použije na dosiahnutie stanovených výchovných cieľov. V metodike výchovnej práce si môžeme overiť aká je platnosť a účinnosť všeobecných teoretických záverov a ako ich možno realizovať v konkrétnych situáciách. MVP nemôže dať konkrétne recepty na riešenie každej výchovnej situácie , závisí to od osobnosti vychovávateľa, žiaka, podmienok výchovnej situácie. Základnými predpokladmi pre kvalitné zvládnutie práce sú osobné presvedčenie, úsudok, čo sa má odraziť v konkrétnom konaní a činnosti vychovávateľa. Pri výchovnej činnosti je dôležité vnímať žiaka vždy pozitívne a jeho pozitívne vlastnosti vyzdvihovať. Cieľom je integrácia výchovných prvkov do výchovno - vzdelávacieho procesu. Vychovávateľ pri vytváraní podmienok sa zameriava na výchovu mravnú, prosociálnu, emocionálnu, ekologickú a seba obrazovú.