Priestor – v ňom žijeme, porovnávame s priestorom iných ľudí a spoločenstiev. Heslom je neklásť opony, otváranie, využívanie kultúrnych, etnomuzikologických poznatkov a antropológie. Žiada sa aby sa našlo čo je ľudstvu spoločné a čo nás spája. Ak nájdeme čo nás spája, nájdeme aj rozdiely. V hud. učebniciach aj pesničky iných národov.
Čas – súčasnosť treba chápať ako moment na križovatke medzi minulosťou a budúcnosťou. Sú to 3 dimenzie hudby, ktoré učia chápať javy a systémy historicky podmienené a nie ustrnulé ako dogmy. Čo to znamená : ČAS = PREČO ? ( prečo je súčasnosť taká aká je ? )
Spoločnosť – spol. sa delila na stavy ( šľachta, roľnícstvo a pod. ) dnes v demokratickej spoločnosti oslovujeme v škole celú spoločnosť. Dnes je kategorizácia podľa vzdelania – kultivujeme spoločnosť ako celok. Pristupujeme ku každému rovnako.
Umenie – hud. pedagóg nesmie ostať v izolácii od hud. vedy, filozofie, všeobecnej pedagogiky, psychológie, sociológie a všetkých ostatných umení ( grécke slovo muziké znamenalo spev, tanec...) tak vzniká produktívnejšia recepčná didaktika – na individuálnom osvojení diel sa zúčastňujú obe hemisféry ľudského mozgu. Ťažko ich možno mimo klinických pokusov od seba oddeľovať. NEZNÁME POZNÁVAM PROSTREDNÍCTVOM ZNÁMEHO !
Vyučovanie a výchovný rozsah integratívnej hudobnej pedagogiky je oproti tradičným metódam oveľa širší a intenzívnejší.
INTEGRATÍVNA HUDOBNÁ PEDAGOGIKA – sa snaží všestranne senzibilizovať človeka, viesť ho k improvizácii a kreácii. IHP- vedomosti aj z lit., výtvarného umenia, matematiky...pod. Aktívne pestovanie hry na hud. nástroji, hru v komornej hudbe, hud. divadlo, výtvarnú reakciu na počuté skladby..
V didaktickej rovine je nevyhnutná demonštrácia hudby – vlastná hudobná aktivita !