Začiatky filozofie začali vznikať po II. svetovej vojne vo firme Toyota Motor Company pod vedením, dnes už legendárneho Taiichi Ohna, ako výrobný systém firmy TOYOTA (Toyota Production System - TPS). Taiichi Ohno v 50. rokoch vyvinul rámci TPS v Toyote a iných firmách koncept tejto filozofie, ktorý sa často zamieňa s TPS a v tejto súvislosti aj so systémom Kanban. V systéme TPS boli využité mnohé skúsenosti z riadenia firiem v USA a Európe a na jeho koncepte pracovala firma Toyota takmer 20 rokov. Až do roku 1970 bolo využitie JIT ohraničené na TOYOTU a jej dodávateľov. Po 2. ropnej kríze, v roku 1976, mnohé firmy v Japonsku zistili, že liekom na ich problémy by mohol byť práve Just-in-Time. Od roku 1976 sa filozofia riadenia JIT prudko rozšírila v japonských výrobných i obchodných firmách. Pri jej implementácii sa mnohé firmy dopustili rovnakých chýb, akých sa neskôr dopúšťali firmy zavádzajúce JIT v USA a v Západnej Európe. Do USA začala táto filozofia riadenia prenikať po roku 1980. V Európe a Kanade sa prvé náznaky objavujú okolo roku 1982 a okolo roku 1985 sa JIT objavuje aj v Južnej Amerike.