UMELECKÁ KOMUNIKÁCIA
ESTETICKÁ KOMUNIKÁCIA – prenos estetickej informácie medzi autorom a príjemcom prostredníctvom umeleckého textu (v prípade literárnej komunikácie ide o literárne dielo).
Funkcia textu a cieľ umeleckej komunikácie
funkcia – aktívny vzťah medzi predmetom a cieľom, na dosiahnutie ktorého sa predmet používa
cieľ umeleckej komunikácie – vyvolať estetický zážitok u príjemcu
estetický zážitok– aktivizácia fantázie, citu, obrazotvornosti, ale aj racionálnych zložiek psychiky príjemcu. Integruje zmyslové, citové zložky, a aj zložku intelektuálnu,
estetická hodnota - schopnosť diela plniť svoju základajúcu funkciu – produkovať estetický zážitok u príjemcu. Vzniká ako výsledok interakcie medzi štruktúrou umeleckého diela, ľudským životným svetom a príjemcom diela (emocionálnou a racionálnou zložkou jeho psychiky)
estetická informácia - je to tematizácia ľudského životného sveta v podobe textu, ktorý je štruktúrovaný s dôrazom na výrazovú ikonickosť, s cieľom vyvolať estetickú reakciu príjemcu.