1.1. Pojem metóda
Na začiatku písania o vybraných metódach vzdelávania dospelých by bolo vhodné definovať pojem „metóda“. Slovo metóda má pôvod v gréckom slove methodos, ktoré sa prekladá ako cesta, postup. Keď však začneme šutdovať didaktiku, zistíme že skoro každý autor definuje pojem metóda podľa svojich praxou získaných skúseností, a tak uvediem zopár definícií kôli lepšej predstavivosti:
Z. Pešek chrakterizuje vyučovacie metódy ako premyslený spôsob alebo postup, akým učiteľ cieľavedome rozvíja vyučovací proces v súlade s jeho zákonitosťami a s požiadavkami vyučovacích zásad tak, aby vyučovanie splnilo vytýčené vzdelávacie a vychovné ciele.
A. M. Dostál definuje vyučovaciu metódu ako spôsob ktorým učiteľ riadi poznávaciu činnosť žiakov tak, aby dosiahol stanovené výchovno-vzdelávacie ciele.
Maňák charakterizuje vyučovaciu metódu ako koordinovaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré sú zamerané na dosahovanie výchovno-vzdelávacích cieľov.