1. Koncepcie a filozofie marketingu - prístupy(5) Existujú rôzne typy prístupov podniku j spotrebiteľom, na základe ktorých podnik môže usmerňovať svoje aktivity: • výrobný prístup – spotrebitelia budú uprednostňovať produkty, ktoré sú na trhu k dispozícií a ktoré si môžu dovoliť. Výrobný prístup sa realizuje v 2 situáciách: - keď dopyt po produkte prevyšuje ponuku (ekonomický nedostatok) - keď výrobné náklady sú príliš vysoké • výrobkový prístup – zákazníci dávajú prednosť výrobkom s vyššou kvalitou, výkonnosťou a lepším vyhotovením, ktoré fungujú a sú inovatívne. Podnik sa preto zameriava na nepretržité zdokonaľovanie výrobkov (zdôrazňuje fyzickú stránku pred jeho funkciou), málo sa sústreďuje na potreby zákazníka • prístup orientovaný na predaj – podnik vychádza z toho, že zákazníci sú málo informovaní a majú odmietavý prístup k ponuke. Treba stále informovať, nástrojom je reklama. Dôležitá je aj podpora predaja. Predaj je najlepší prostriedok na rýchle dosiahnutie hmotných cieľov podniku • marketingový prístup – podnik vyrába produkty uspokojujúce potreby trhu efektívnejšie než konkurencia. Začína sa presne definovaným trhom, sústreďuje sa na potreby spotrebiteľov, koordinuje všetky marketingové aktivity a dosahuje zisky vytváraním spokojnosti zákazníkov. Podnik produkuje to, čo spotrebiteľ chce, a tým uspokojuje jeho potreby a zabezpečuje si zisk. Existuje silná konkurencia, ktorá vytvára pestrú ponuku, podnik sa tak stáva súčasťou procesu tvorby a transmisie hodnoty • prístup spoločenského marketingu – poznanie potreby, želania a záujmov cieľových trhpv a uspokojiť ich účinnejšou formou než konkurencia, a to tak, že sa zachová resp. zvýši blahobyt zákazníkov a spoločnosti. Tento prístup vyžaduje aby marketingoví manažéri zosúladili tri hľadiská: - podnikové zisky - želania spotrebiteľov - záujmy spoločnosti Uspokojenie potrieb, ktoré nemá nepriaznivý vplyv na životné prostredie a na fungovanie spoločnosti ...