Vo všeobecnosti sa myslenie považuje za najvyšší stupen poznávacích procesov. Pre plnenie
funkcie prostriedku postihovania objektívnej reality sa pri nom predpokladá istá schopnost primerane
a neskreslene ju odrážat, spracúvat a interpretovat. Je však objektívna realita vnímaná vždy aj objektívne? Nie tak samozrejme, pretože myslenie je
proces subjektívny. Je to v podstate vnútorný dialóg. Už Sokrates opísal myslenie ako „diskurz, ktorý
mysel vedie sama so sebou“ a podobne aj Watson na základe pozorovaní usudzoval, že „myslenie nie
je nic iné, ako hovor so sebou a k sebe samému“ (in Kordacová, 2003a, s. 46). Na to, aby sme teda v tomto procese vnútorného dialógu (myslenia) pomenovali (interpretovali)
udalosti a situácie v našom živote (navzdory subjektivite) neskreslene a adekvátne, je dôležité logickokritické
myslenie, ktoré je predpokladom racionality.