PODNIKOVÉ PLÁNOVANIE 1. Strategické plánovanie - interné a externé analýzy (makro a mikro okolie podniku, odvetvie a jeho dominantné charakteristiky, hybné sily odvetvia, Porterov model, mapa strategických skupín a odvetví, SWOT analýza)
Interné a externé analýzy Strategická analýza je zameraná na dva základné okruhy: 1. na makroprostredie a odvetvie a jeho konkurenčné podmienky - analýza vonkajšieho prostredia. 2. na vlastnú vnútornú situáciu podniku a jeho konkurenčnú pozíciu - analýza vnútorného prostredia.
Makroprostredie - analýza vonkajšieho prostredia podniku Analýza makroprostredia odhaľuje príležitosti a ohrozenia plynúce z makroprostredia podniku. Jej úlohou je odhaliť šance a riziká, kt. pre podnik plynú z jeho vzdialenejšieho okolia, ktoré možno rozčleniť na makroprostredie: politické, ekonomické, sociálno-demografické, technologické a ekologické. Zostavuje sa tzv. strategický profil alebo katalóg šancí a rizík plynúcich pre podnik z makroprostredia, ktorý je súčasťou celkového katalógu šancí a rizík používaného v rámci SWOT analýzy. Strategický profil uvedený na obrázku zachytáva pozitívne (1,2), neutrálne (3) a negatívne (4,5) vplyvy v štyroch dimenziách makroprostredia. Kvantitatívna stupnica 1-5 sa alternatívne môže nahradiť verbálnym hodnotením jednotlivých vplyvov makroprostredia (šanca, riziko) a stanovením ich významnosti (významná šanca, menej významná šanca, neutrálny vplyv, menej významné riziko, významné riziko). Šance a riziká sa potom zohľadňujú pri tvorbe budúcej stratégie na úrovni podniku alebo jeho strategických podnikateľských jednotiek. TABUĽKA str. 137