Žijeme vo veľmi zložitom období a vo svete, v ktorom hospodárska prax úpenlivo hľadá taký dokonalý riadiaci manažment, ktorý sa vie v praxi úspešne aj uplatniť a presadiť. Stále častejšie sa manažéri v podnikoch presviedčajú, že uspieť v súčasnom vytvárajúcom sa konkurenčnom prostredí môžu len tie podniky a organizácie, ktoré sa neriadia živelne, ale uplatňujú princípy strategického manažmentu a činnosť v podniku riadia na základe adekvátne rozpracovaných hospodárskych stratégii. V silnej konkurencii uspeje len ten, kto je o krok (či dva) pred svojimi konkurentmi. Každý podnik, ktorý chce byť úspešný, musí najprv preskúmať svoju pozíciu na trhu a podľa výsledkov analýzy zvoliť vhodnú sratégiu vlastného prežitia. Podniky vykonávajúce svoje aktivity bez vopred vypracovanej stratégie sú vystavované veľkému riziku. Preto za účelom eliminovania rizika a dosiahnutia úspechu v podnikaní je vypracovanie stratégie veľmi dôležitou činnosťou manažmentu.
Východiskovým krokom vypracovania dobrej stratégie je vykonanie externej a internej analýzy podniku, ktorá podáva obraz o silných a slabých stránkach podniku a o hrozbách a príležitostiach na trhu, a tak prispieva k voľbe vhodného typu stratégie.