Podnikatelia, vedúci pracovníci a manažéri vytvorili a riadili podniky, ktoré viac ako storočie uspokojovali dopyt po výrobkoch a službách hromadnej spotreby. Reinžinierstvo predstavuje koncepčne nový model podnikovej činnosti a s ním spojenej techniky, ktorú budú vedúci pracovníci a manažéri používať, aby obrodili svoje firmy pre konkurenciu v nových podmienkach. Musia sa vzdať doposiaľ používaných organizačných a prevádzkových princípov a postupov a formulovať princípy a postupy úplne nové. Nové organizácie nebudú tým dnešným veľmi podobné. Budú to firmy projektované na mieru dnešného a zajtrajšieho sveta. Celé dve storočia sa zakladali a budovali firmy so zreteľom na to, že procesy priemyslovej výroby majú byť rozložené na najjednoduchšie a najzákladnejšie dielčie úlohy. Vstupujeme do éry, keď sa budú firmy zakladať a budovať s prihliadnutím k myšlienke, že tieto úlohy je treba opäť zjednotiť do ucelených podnikových procesov. Technika, ktorú k tomu môžu použiť, sa nazýva podnikovým reinžinierstvom.
Reinžinierstvo nie je rýchly a zaručený spôsob nápravy. Nie je to nový trik, ktorý sľubuje skok v kvalite výrobkov a služieb. Nie je programom zameraným na pozdvihnutie morálky robotníkov alebo motivovanie predajcov. Podnikové reinžinierstvo sa netýka nápravy niečoho. Podnikové reinžinierstvo znamená začať všetko odznova, začať od nuly. Znamená hľadať tie najlepšie spôsoby, ako pracovať dnes. Jadrom je pojem diskontinuálneho myslenia, ktoré identifikuje a opúšťa zastaralé pravidlá východzie predpoklady, ktoré sú základom súčasných podnikových procesov. Reinžinierstvo stavia na vlastnostiach, ako je ochota prevziať riziko, prirodzený sklon k iniciovaniu zmien, kreativita, uvoľnenie vynaliezavosti a pod. Základnou otázkou v reinžinierstve by malo byť: „Prečo vôbec robíme to, čo robíme?“
Ukazuje sa, že veľa úloh, ktoré zamestnanci plnia, nemá nič spoločné s uspokojovaním potrieb odberateľa. Sú vykonávané jednoducho len preto, aby uspokojili vnútorné požiadavky organizačnej štruktúry firmy. Reinžinierstvo nemôže byť realizované v malých a opatrných krokoch. Je to výzva odvážne sa pustiť do práce, ktorá prináša pôsobivé výsledky.
V dnešnom prostredí nič nie je konštantné alebo predvídateľné: rast trhu, spotrebiteľský dopyt, životné cykly výrobkov, tempo technickej zmeny či povaha konkurencie. Dnes sú firmy zatlačované troma oddelene a spoločne pôsobiacimi silami, ktoré predstavujú: odberatelia, konkurencia a zmena.