Kaizen je systém kontinuálneho zlepšovania v osobnom, sociálnom, ale aj pracovnom živote, zahŕňajúci rovnako robotníkov aj manažérov. Kaizen je teda metóda, ktorá sa používa na zlepšovanie produktivity, znižovanie strát, dosahovanie dodávania výrobkov just-in-time, zefektívnenie výrobných procesov. Predpokladá sa dôkladná analýza daného procesu, rozloženie na jednotlivé činnosti, ich zefektívnenie a opätovné poskladanie daného procesu už z efektívnejších podprocesov (činností). Kaizen často dosahuje vylepšovanie procesu v malých krokoch, preto tiež hovoríme o neustálom zlepšovaní.
Záver
Metóda Kaizen je vhodným a dobre použiteľným nástrojom na identifikáciu a analyzovanie ľubovoľných problémov v podnikovej praxi. Dnes sa začína aplikovať aj v slovenských podnikoch, ktoré riešia svoje problémy súvisiace s nízkou produktivitou, nesystémovým riadením a nízkou účinnosťou práce cez systém Kaizen, ktorý zdokonaľuje a zlepšuje podnikateľskú prácu a je nositeľom pridanej hodnoty v komplexnom meradle hodnôt. Tento nástroj moderného riadenia je potrebné využívať, pretože pomáha odhaľovať nedostatky v jednotlivých fázach riadenia podnikových procesov. (2)