Cieľom tejto semestrálnej práce je vytvoriť komplexný a prehľadný súhrn poznatkov týkajúcich sa úlohy a významu medzinárodného obchodu pre firmy a ekonomiky. Medzinárodný obchod patrí celoplošne k stále dominantnejším faktorom ovplyvňujúcim ekonomický rast v celom svetovom hospodárstve, zohráva dôležitú úlohu v hospodárskej oblasti firiem, ale aj pre ekonomiku jednotlivých krajín sveta.
Ďalej chceme bližšie poukázať na jednotlivé funkcie medzinárodného obchodu pre národnú ekonomiku, motivácie, ktoré využívajú firmy k zapojeniu sa do medzinárodného obchodu a bližšie ich charakterizovať. Funkcie medzinárodného obchodu sú veľmi tesne previazané s praktickým presadzovaním konkurenčných výhod firiem, národných ekonomík a ich zoskupení na svetových trhoch. Tak preto by sa mala každá krajina zameriavať na výrobu a vývoz tých produktov, pri ktorých má nižšie náklady príležitosti, a dovážať tie statky, pri ktorých dosahuje vyššie náklady príležitosti.