Úvod
Na analýzu automobilového komponentu som si vybral kotúčovú brzdu, ktorá v dnešnej dobe patrí medzi najrozšírenejší druh automobilovej brzdy u osobných automobilov. Tento typ brzdy sa najčastejšie používa na prednej náprave, kde by bubnové brzdy z dôvodu prehriatia mohli spôsobiť stratu brzdného účinku . U výkonnejších vozidiel a u vozidiel s niektorými elektronickými systémami podvozku (ESP, atď.) sa kotúčové brzdy používajú taktiež na zadnej náprave. Použitie kotúčových bŕzd na prednej náprave je dané väčším dynamickým zaťažením tejto nápravy. Kotúčová brzda umožňuje dosiahnutie väčšieho brzdného účinku a je u nej možné dosiahnuť lepší odvod tepla. Táto brzda sa skladá z brzdového kotúča pevne spojeného s nábojom kolesa, brzdového strmeňa s hydraulickými valčekmi, výmenných brzdových doštičiek a zariadením, ktoré zabraňuje vypadnutiu brzdovej doštičky zo strmeňa. Brzdný účinok sa dosahuje trením brzdových doštičiek o kotúč, ktorý je chladený prúdiacim vzduchom (v niektorých prípadoch i špeciálnou kvapalinou) a brzda si tak zachováva trvale dobrý brzdný účinok. Výrazne vyšší brzdný účinok je možné dosiahnuť zmenou priemeru kotúča, čo je z výrobného hľadiska výhodné u vozidiel rovnakého typu s motorom rôzneho výkonu. kotúčová brzda je konštruovaná ako prevádzková s hydraulickým ovládaním. Pretože nie je vybavená mechanickým rozpínaním valčekov, nemôže osobitne slúžiť ako parkovacia brzda.