1. Charakterizujte úžitkovú hodnotu, užitočnosť a úžitkové vlastnosti produktov
Úžitková hodnota – (je to ekonomická kategória) potenciálna schopnosť produktu uspokojiť jeho vl. existujúcu potrebu.
Užitočnosť produktu- vyjadruje mieru uspokojenia konkrétnych potrieb. Je z pohľadu každého spotreb. iná (každý totiž preferuje iné úžitk. vl. a podľa týchto preferencií sa aj pri kúpe produktu rozhoduje). Je to subjektívna kategória. Stupeň užitočnosti produktu zistíme porovnávaním 2 al. viacerých produktov určených na uspokojovanie rovnakých potrieb.
Ekonomická teória rozlišuje:
• celková užitočnosť – stupeň celkového uspokojenia potrieb spotrebiteľa
• hraničná užitočnosť – znamená zvýšenie (zníženia) celk. už. v dôsledku zníženia (zvýšenia) spotrebovávaného produktu o jednotku.
Celková užitočnosť sa s rastúcim množstvom spotrebovaných produktov zvyšuje – naopak MU klesá.