Základným predpokladom úspechu podnikateľskej jednotky a podmienkou jej prežitia v trhovej ekonomike je inovačná aktivita. V súčasných podmienkach rozvoja sa ťažisko presúva do vnútorného inovačného procesu podnikateľských jednotiek. Je dôležité dávať dôraz na otázky organizácie a riadenia inovačného procesu v podniku.
Úlohou inovácií je tvoriť a uvádzať na trh nové výrobky a služby, ktoré splňujú rastúce požiadavky zákazníkov na funkcie výrobku, jeho variantnosť, úžitkovosť, hospodárnosť, kvalitu, spoľahlivosť, životnosť, obsluhu, dizajn, ale aj environmentálnu charakteristiku. Zákazníci preferujú u výrobkov novosť, individualitu, prijateľnú cenu, dostupnosť a komfort používania v súlade s technickým, ekonomickým a sociálnym pokrokom.
Duálnou stránkou k výrobným inováciám sú technologické inovácie. Aktivity ako flexibilita, produktivita, eliminácia nadbytočnosti zdrojov, bezpečnosť práce, automatizácia, využitie znalostného potenciálu pracovníkov a ich tvorivosti a ďalšie faktory sú zdrojmi početných technologických inovácií.
Inovátor v našom ponímaní, nie je len človek, ktorý robí inovácie. Je to inovačný postoj človeka, ktorý sa nebojí zmien. V nich nachádza inšpiráciu na tvorbu nových, lepších výrobkov, technológií a organizácie podnikania. Jeho poslanie vychádza z osvojených znalostí, techník a metód tvorby inovácií a ich systémových súvislostí.