Vypracované otázky ku skúške z nákladového controllingu
1. Aké úlohy plní controlling v systéme riadenia moderného podniku? str. 13 Úlohy:
• hodnotiť plnenie plánovaných cieľov podniku
• odhaľovať riziká
• upozorňovať na reálne odchýlky od žiaduceho vývoja
• analyzovať a hodnotiť efekty podnikateľských aktivít a rozhodnutí
• plánovať a programovať vývoj podniku
• inšpirovať vedenie podniku k odhaľovaniu nových podnikateľských aktivít, prinášajúcich ekonomický efekt.
2. Definujte controlling stručne a najvýstižnejšie (podrobne, uveďte 2 definície) str.14
- controlling je podsystém systému riadenia, je to moderný systém riadenia, je to súhrn pravidiel
- controlling „má podnik pod kontrolou“, t. j. neustále porovnávanie plánu – cieľov podniku – s dosiahnutou skutočnosťou, neustála podpora riadenia podniku. Analýza a vyhodnocovanie odchýlok, vrátane identifikácie ich príčin
- ...
3. Ako sa delí controlling z časového hľadiska (dimenzie controllingu) a aké sú ich charakteristické vlastnosti? str. 15 a. strategický controlling – je zameraný na strategické rozhodnutia firmy. Cieľom je zabezpečiť ich dosiahnutie prostredníctvom sledovania príležitostí a hrozieb. Svojou podstatou spája vnútornú situáciu podniku s externým prostredím a analyzuje jeho hlavné vývojové trendy. Analýza prechádza od najširšieho okolia podniku až po bezprostredné podnikové okolie tvorené tzv. stakeholders...
b. operatívny controlling – je zameraný na kratšie časové obdobie. Zvyčajne neprekračuje horizont jedného roka. Výsledok práce strategického controllingu vo forme príležitostí a hrozieb sa v tomto okruhu priamo transformuje do formy nákladov a výnosov zastupujúcich výsledky konkrétnych činností...
4. Čo je úlohou vnútropodnikového a čo nákladového controllingu? str. 17
- úlohou vnútropodnikového controllingu je vybudovať nákladový a kalkulačný systém informácií o štruktúre nákladov podľa miesta a príčin vzniku vnútri podniku. Jeho hlavnou úlohou je napomáhať riadenie zisku
- úlohou nákladového controllingu je zvýšiť prehľadnosť vzniku nákladov vo všetkých oblastiach podnikovej činnosti, zdokonaliť plánovanie a rozhodovanie na základe zodpovedajúcich informácií a nákladoch a využití kapacít podniku a neustále zdokonaľovanie nákladového a kalkulačného systému podniku.