1. Charakterizujte úžitkovú hodnotu, užitočnosť a úžitkové vlastnosti produktov Úžitková hodnota - (je to ekonomická kategória) potenciálna schopnosť produktu uspokojiť jeho vl. existujúcu potrebu. Užitočnosť produktu- vyjadruje mieru uspokojenia konkrétnych potrieb. Je z pohľadu každého spotreb. iná (každý totiž preferuje iné úžitk. vl. a podľa týchto preferencií sa aj pri kúpe produktu rozhoduje). Je to subjektívna kategória. Stupeň užitočnosti produktu zistíme porovnávaním 2 al. viacerých produktov určených na uspokojovanie rovnakých potrieb. Ekonomická teória rozlišuje: • celková užitočnosť - stupeň celkového uspokojenia potrieb spotrebiteľa • hraničná užitočnosť - znamená zvýšenie (zníženia) celk. už. v dôsledku zníženia (zvýšenia) spotrebovávaného produktu o jednotku. Celková užitočnosť sa s rastúcim množstvom spotrebovaných produktov zvyšuje - naopak MU klesá. Hodnotenie užitoč. produktov spočíva v porovnávaní jeho úžit. vl. Úžitk. vlastnosti - tvoria jadro produktu, zákl. nástroja marketing. mixu. Úž. vl. sú faktormi marketing. nástrojov, kt. môžu spôsobiť zmenu v ponuke produktu, jeho kvalite a konkurenčnej schopnosti. Úž. vl. ovplyvňujú vzťah dopytu a ponuky, teda aj cenu, politiku komunikácie, odbytové cesty... Analýza úž. vl. - zameraná na zistenie úž. vl. produktu z hľadiska jeho užitočnosti s vyjadrením vzájomných vzťahov, určenia povahy a dôležitosti.