- absolutizmus, štát, resp. panovník sa stáva vlastníkom celého života, disponuje svojimi občanmi a ich majetkom.
- Snaha o centrálne riadené národné hospodárstvo – to malo za následok rozvoj manufaktúr a podporil sa rast obyvateľstva.
Občan je vrchnosťou presadzovaný, cíti sa za neho zodpovedný, preniká myšlienka všade-siahajúceho riadenia a túžby po všeobecnom zdokonalení sveta. To si vyžaduje vychovanie schopného poddaného s praktickými poznatkami a zručnosťami.
- 17. storočie na rozdiel od 16. storočia, kde bola preferovaná učená škola, je obdobím rozvoja ľudovej školy.
- 17. storočie – úpadok meštiactva, dostáva ráz dvorného života = dvor určuje morálku, obliekanie, spoločenský poriadok. Dvor sa stáva jadrom spoločnosti.
Gavalier – ideál doby a dobré maniere sa označujú ako zdvorilosť.