S výstavbou železníc na Slovensku sa začalo ešte za Rakúsko-Uhorska. Prvou železnicou bola trať Bratislava - Trnava - Sereď, vybudovaná v rokoch 1839 - 1846 ako konská železnica. Prvý parný vlak prišiel na územie Slovenska 20. augusta 1848 z Viedne do Bratislavy. Železnice na Slovensku sa integrovali do samostatnej siete po vzniku Československa v roku 1918. Spoločný podnik existoval s výnimkou vojnových rokov 1939 - 1945 až do rozdelenia federácie v roku 1993. Po rozdelení česko-slovenských dráh na dve železnice vznikol na Slovensku štátny podnik Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Od 1. januára 2002 je aj tento podnik už len históriou. V súvislosti s integračnými ambíciami Slovenska do Európskej únie a na základe transformačného projektu sa oddelil majetok a činnosti dopravcu od prevádzkovania dopravnej cesty a vznikli dva železničné podniky - Železničná spoločnosť ako prevádzkovateľ dopravných a obchodných činností a ŽSR ako správca infraštruktúry. Veľká časť železničných tratí na Slovensku je vybudovaná v náročných terénnych podmienkach. Najvyššie položená železničná stanica Štrbské Pleso vo Vysokých Tatrách sa nachádza vo výške 1 320 m n.m. Najnižšie položená železničná stanica Streda nad Bodrogom na východnom Slovensku je vo výške 101 m n.m. Na východnom Slovensku pri hranici s Ukrajinou sa na prechod z normálneho na širokorozchodný rozchod vybudovali veľké a technologicky dobre vybavené prekladiská, a to v Čiernej nad Tisou, Dobrej a Maťovciach. Pre zvýšenie prepravných výkonov v nákladnej doprave z Ukrajiny do Košíc na východnom Slovensku slúži širokorozchodná trať s rozchodom 1 500 mm, ktorá vedie z Maťoviec do Hanisky pri Košiciach.