Registrácia | Prihlásiť

Referát: Bujanovský tunel

Skryť detaily | Obľúbený
V roku 1949 bolo definitívne rozhodnuté, že trasa novej Trate družby povedie z Margecian do Košíc údolím rieky Hornád. Pod vrchom Bujanov (756 m n.m), medzi železničnými stanicami Margecany a Malá Lodina, sa mal postaviť za dva a pol roka najdlhší dvojkoľajný tunel v Česko-Slovensku, po Čremošnianskom tuneli druhý najdlhší v sieti ČSD. Všetkým bolo jasné - Bujanovský tunel (3410,7 m) sa stane hlavným článkom odovzdania Trate družby. Museli začať stavať, lebo termín dokončenia celej Trate družby bol určený na rok 1952.
Tlačivá hornina zo strany terajšej Ružínskej priehrady vyžadovala, aby sa tunel razil s použitím u nás bežnej rakúskej modifikovanej tunelovacej sústavy. Na jeho výstavbe sa od novembra 1950 mal podieľať špecializovaný podnik na tunelárske práce - Baraba Praha, spolu s ďalšími 400 pracovníkmi rôznych profesií. Bol to iba základný predpoklad. Chýbal harmonogram, presne premyslený časový plán, chýbal materiál, chýbali ľudia. Geologický prieskum bol nedostatočný, hĺbkové vrty neboli vôbec uskutočnené.
Kľúčové slová:

Bujanovský tunel

Hodnotenie (0x):