Strategický manažment (z angl. strategic management) je umenie a veda, skladajúce sa z formulovania stratégie, jej implementácie a kontroly. Skladá z formulovania vízie, poslania a cieľov podniku, analýzy vonkajšieho a vnútorného prostredia podniku, voľby vhodnej stratégie na podnikateľskej a podnikovej úrovni, návrhu organizačných zmien, administratívnych opatrení a kontrolného systému na realizáciu stratégie. Z uvedených krokov analýza externého a interného prostredia a výber vhodnej stratégie sa spoločne označujú ako formulovanie stratégie. Súbor opatrení na zavedenie a uskutočnenie stratégie sa nazýva implementáciou stratégie.
Strategický manažment vznikol v prostredí veľkých podnikov vo vyspelých krajinách ako reakcia na nové a prekvapujúce zmeny v podnikateľskom prostredí. Procedúry strategického manažmentu nezaručujú rýchly a ľahký úspech. Sú to zväčša návody a odporúčania, ktorých výsledkom je viacero možných riešení, ktoré je nutné ďalej tvorivo domyslieť.
Stratégia rieši základné otázky existencie a rozvoja podniku. Strategické rozhodnutia sú mimoriadne dôležité až kritické. Spravidla sú dlhodobého charakteru. Názory na definíciu stratégie sú rôzne a je ich mnoho. Niektoré tvrdia, že stratégia je súbor cieľov a prostriedkov na ich dosiahnutie a iné tvrdia, že stratégia je spôsob, ako dosahovať ciele a mnohé ďalšie.