Podnik vo všeobecnosti vystupuje ako ekonomicky a právne samostatná podnikateľská jednotka, existujúca so zámerom podnikať a ekonomicky sa realizovať. Tvoria ju veci (pozemky, budovy, stroje), majetkové práva (patenty, licencie), nehmotné práva (obchodné meno, postavenie na trhu) a osobné zložky (pracovníci, ich kvalifikácia a štruktúra).
Štruktúrne a procesné zmeny v podnikovo-hospodárskej základni sa uskutočňujú v turbulentnom prostredí, plnom nástrah a prekážok, konkurenčných podnikov a podnikateľských rizík, ktoré determinujú odchýlky od rovnovážnych produkčných, ekonomických a sociálnych stavov.
Dosiahnutie rovnovážneho stavu a trvale udržateľného podnikov je okrem iného podmienené aj pripravenosťou podnikového manažmentu na riešenie krízových situácií v špecifickom prostredí, znalosťami z krízového manažmentu skúsenosťami z používania jeho nástrojov. V tejto súvislosti sa stupňujú požiadavky na vrcholových manažérov, aby dokonale zvládli strategický a krízový manažment, manažment zmien a podnikových cieľov.
Zmyslom existencie podniku je rast jeho trhovej hodnoty, ktorý je zabezpečený len, ak je činnosť podniku efektívna. Preto kríza, ktorá znižuje efektívnosť činnosti podniku, nie je pre podnik priaznivá a podnik sa jej snaží vyhnúť. Úspešné zvládnutie podnikovej krízy závisí od schopnosti krízového manažmentu včas a primerane reagovať na vzniknutú situáciu.
Krízové riadenie je riadenie, ktorého cieľom je vyviesť podnik z problémov, zachrániť ho alebo zabezpečiť jeho likvidáciu s čo najmenšími stratami pre veriteľov aj vlastníkov. Krízové riadenie zahŕňa riadenie podniku v procese konsolidácie, sanácie, preventívnej likvidácie, konkurzu alebo vyrovnania a nútenej likvidácie.