Poslanie podniku - špecifikuje, o čo sa podnik bude usilovať z dlhodobého hľadiska Charakteristické otázky:
- prečo existujeme?
- čo by sme chceli robiť?
- čo vieme robiť?
Ciele podniku - požadované budúce výsledky, smeruje k nim naplnenie poslania podniku. Mali by byť operacionálne - určiť obsah, rozsah a časový horizont.
Sformulovať a realizovať účinné poslanie znamená splniť tri nasledujúce úlohy:
- pochopiť a definovať, v akom podnikaní sa podnik skutočné nachádza
- rozhodnúť, kedy sa má poslanie zmeniť, a tak upraviť strategické smerovanie podniku
- oboznámiť osadenstvo podniku s poslaním pomocou metód, ktoré sú zrozumiteľné, zaujímavé a podnetné.
Hlavný problém pri formulovaní poslania spočíva v rozhodnutí, ako široko alebo úzko zodpovedať na otázku : Čo? To závisí od ďalších okolností, akými sú sklon k prevzatiu rizika, vyhýbanie sa konfliktom, vzťah medzi dlhodobými a krátkodobými cieľmi /rastom a ziskom/, atď.