Úvod Efektívna komunikácia v organizácií je jedným zo základných predpokladov jej
fungovania. Práve poruchy v komunikácii sú často príčinou problémov v riadení
operácií, v medziľudských vzťahoch, ako aj v nižšej efektívnosti relatívne
správne zriadeného informačného systému. Manažéri komunikujú so spolupracovníkmi
pri výbere cieľov, pri hľadaní najvhodnejších spôsobov ich naplnenia, pri riešení
problémov či konfliktov. Komunikácia je hlavným nástrojom hodnotenia ľudí,
ich motivácie a usmerňovaní, manažéri komunikujú s dodávateľmi, so zákazníkmi,
s predstaviteľmi štátnej správy a s verejnosťou. Preto by sa manažéri mali usilovať
o zvládnutie zásad efektívnej komunikácie, zdokonaľovanie svojich komunikačných
zručností a o zvládnutie efektívnych komunikačných techník.
Podstata komunikácie. Všeobecný model komunikačného procesu Komunikácia sa v rôznych odboroch chápe rôzne. Komunikáciami rozumieme
cesty, železnice, s komunikáciou spájame aj iné prostriedky spojenia (telefón,
fax, internet a i.), komunikácia sa niekedy stotožňuje s procesom výmeny
informácií medzi odosielateľom a prijímateľom (Majtán, 2003). Iní autori
zdôrazňujú význam vzájomného porozumenia. Komunikácia je potom
definovaná ako prenos vzájomného porozumenia pomocou symbolov (Donnelly,
1996). Pojem komunikácia všeobecne označuje proces spájania – tak objektov
ako aj ľudí, a to nie iba ako proces vzájomného odovzdávania informácií.
Komunikácia je súčasťou ľudskej existencie, je podmienkou sociálneho
správania jedincov v sociálnej skupine. V rodine, v komunite, v spoločnosti, a je
preto aj podmienkou dosahovania cieľov aj v podnikoch, zariadeniach,
inštitúciách a iných organizáciách. ...