Organizácie na celom svete dodávajú výrobky alebo služby k uspokojovaniu potrieb a požiadaviek zákazníkov. Vzrastajúca konkurencia vyvoláva stále rastúce očakávania zákazníkov so zreteľom na akosť výrobku alebo služby. Aby boli organizácie schopné konkurovať a zachovali si dobrú ekonomickú výkonnosť, musia využívať stále efektívnejšie a účinnejšie systémy zabezpečovania akosti. Tieto systémy majú viesť k neustálemu zlepšovaniu akosti a rastúcemu uspokojovaniu zákazníkov a iných zainteresovaných strán (zamestnancov, vlastníkov, subdodávateľov, spoločnosti atď.).
Požiadavky jednotlivých zákazníkov sa veľmi často spracovávajú do tzv. "špecifikácií", tieto špecifikácie však samé o sebe nezaručujú a nemôžu zaručiť sústavné plnenie požiadaviek zákazníka, ak sa vyskytnú nedostatky v organizačnom systéme dodávania a podpory výrobku. Táto skutočnosť vo svojom dôsledku viedla k vypracovaniu noriem a smerníc, ktoré doplňujú príslušné požiadavky na výrobok či službu. Tak vznikli medzinárodné normy ISO, ktoré popisujú oblasti (činnosti), ktoré majú systémy akosti obsahovať.