Zámerom našej práce je hlbšie preskúmanie multikultúrnej výchovy, upozornenie na jej stálu dôležitosť vo výchovnom procese, uvedomenie si jej ozajstného významu a tiež jej prínosu pre lepší a kvalitnejšie prežitý život.
Chceli by sme sa zamerať na chápanie sveta, ako sveta, v ktorom žijú navzájom odlišní ľudia. Tento prístup by sa dal najlepšie označiť ako „multikultúrny“, pretože práve multikulturalizmus upozorňuje na príležitosti a nebezpečenstvá sveta rozdielov. Človek ako spoločenská bytosť si vždy uvedomoval svoju odlišnosť. Čím viac si ju uvedomoval, tým viac mu táto odlišnosť prinášala mnohé otázky, ktoré neboli zodpovedané. Začali vznikať rôzne názory a filozofie, ktoré sa k „inakosti druhého“ prikláňali alebo ich odsudzovali. V dnešnom vyspelom svete, vo svete, ktoré prešlo niekoľkými vojnami však už vieme, že takéto odsudzovanie neprináša dobro. Vo svete, v ktorom sa kladie taký dôraz na vzájomné spolunažívanie všetkých kultúr a krajín sveta v pokoji a mieri je potrebné rozprávať aj o tejto abstraktnej súčasti nášho života.
V pojatí multikulturalizmu, ktorý oslavuje kultúrnu a sociálnu rozdielnosť, je každá spoločnosť či kultúra samostatnou jednotkou, ktorú od iných jednotiek oddeľujú hranice, ktoré ju čiastočne definujú tým, že ju odlišujú od iných. Jednotlivci sú naviac odrazom kultúrnych a sociálnych jednotiek, ku ktorým patria.
Prikláňame sa k názoru mnohých autorov, (Balvín, 1999, Kominarec, 2005, Mistrík, 2006) ktorí sa touto problematikou zaoberajú, že práve multikultúrna výchova môže pomôcť k zlepšeniu tohto stavu. Výchova k vlastnej kultúre, k vlastnej kultúrnej identite a národnej hrdosti by mala byť jej začiatkom. Po takomto spoznaní vlastnej kultúrnej histórie, by sme mali spoznávať tradície a kultúry iných krajín. To, že v iných kultúrach znamenajú naše zaužívané zvyky možno niečo iné, majú iný význam typický pre danú kultúru, pre spoločnosť či už v komunikácii alebo správaní nám môže pochopiť iné hodnoty, názory a konanie „tých druhých“. Toto pochopenie nám potom umožní lepšie prijať kultúru odlišnú od tej našej a tak spoločne nažívať a zároveň sa neobmedzovať.
Téma našej práce vznikla z dôvodu rastúceho celospoločenského významu a dôležitosti multikultúrnej výchovy, potreby vedieť sa „správať multikultúrne“. Cieľom práce je teoretické rozpracovanie problematiky, vymedzenie základných pojmov, východísk súvisiacich s problematikou multikultúrnej výchovy a tým aj k zvyšovaniu kvality života jedincov.